Företag

Entreprenörskap för newbies – Innan du når ut till din målgrupp

Datorskärm med postits

En av de tuffaste utmaningarna för dagens företagare är att överleva och behålla sin plats på marknaden. I dagens blogginlägg har vi därför valt att lyfta fram entreprenörskap och nyföretagande ur ett marknadsperspektiv, med särskild inriktning på nyföretagande.

Innan du registrerar företaget

Några av de viktigaste sakerna att tänka på vid nystartande verksamheter är riskerna. I samband med uppstarten finns det alltid kostnader, och i många fall onödiga. Redovisningstjänster, bankkonton, visitkort, lokalhyra och preliminära skatter är bara några exempel på kostnader som du kan kringgå.

Vad behöver jag innan jag startar mitt företag?

För att lyckas som företagare behöver du utveckla ett koncept och en bra affärsidé. Se därför till skapa en tydlig dokumentation som inkluderar allt från målgruppsanalyser till marknadsföringsstrategier och kundbearbetning.

Om du är osäker över hur du vill profilera ditt företag och hur du vill nå ut till din målgrupp så kan du alltid konsultera med externa samarbetspartners. Leadsson kan i det här fallet hjälpa dig att skapa ett urval på potentiella kunder, genom att leverera leads till både företag och konsumenter. Urvalet levereras i excel och kan bearbetas antingen genom mailutskick, telefonsamtal eller utskick av vanlig post.

Om du vill etablera ett e-handelsföretag eller ett företag som delvis kommer bedriva sin försäljning på internet så rekommenderar vi att du tar hjälp av företag som är specialiserade på e-handelslösningar. Här kan du framföra dina egna önskemål och få råd av marknadsledande proffs inom e-handel.

Parallellt med dina uppstartsidéer behöver du också en tilläggsdokumentation som anger de ekonomiska delarna. Här behöver du inkludera eventuella inköpskostnader, produkter och tjänster, ekonomisk tillväxt/utveckling samt hur du kommer arbeta med dina kunder.

Ett vanligt och återkommande fel bland nya entreprenörer är brister i framförallt de här delarna. Ekonomin och marknadsföringen är relaterade till varandra men tänk också på intäkterna och hur dessa kan utvecklas. Är du enbart ute efter engångskunder eller vill du bedriva en verksamhet med återkommande?

Previous ArticleNext Article