Att identifiera en målgrupp i ett tufft segment

En av de branscher som växer snabbast är spelbranschen, särskilt inom segmenten poker, casino, lotterier, bingo och odds. Det är inte heller ovanligt att vi på Leadsson får förfrågningar från spelbolag som vill nå ut till potentiella spelare. Men hur jobbar vi för att nå ut till dessa målgrupper? I den här korta guiden presenterar vi några av de vanligaste tillvägagångssätten för att identifiera, hitta och nå ut en nischad målgrupp inom ett svårt kundsegment.

Analytiska förberedelser

En av de vanligaste misstagen är att satsa pengar på något som inte är bearbetat. Sätt dig därför ner och studera noggrant vilka målgrupper du vill vända dig till. Inkludera gärna kollegor, vänner eller personer som inte är lika kvalificerade som du. Det är alltid bättre att få en objektiv bedömning av någon utomstående.

Faktorer som du bör ta hänsyn till är ålder, demografi, språk, kön, intressen och geografisk position. Parallellt med detta behöver du också studera vilka tillvägagångssätt som är mest lämpliga samt vilka kanaler du kan tänkas använda för att nå de potentiella kunderna. Redan här kan du kontakta Leadsson för att få hjälp med dina strategier. Utöver alternativen finns det även bra kommunikationsstrategier som man kan studera gratis på webben.

Välj rätt medium

KundkommunikationEn av de vanligaste misstagen som görs är att man väljer fel medium, dvs. att man inte väljer rätt kommunikationskanal. Detta återses främst inom svåra segment och branscher, även inom spelbranschen.

Förra året konsulterade vi åt en kund på Malta som arbetar med casinoaffiliates. Kunden ville extrahera ut och köpa en adresslista med 100 000 mobilnummer till svenska konsumenter i åldrarna mellan 18 – 25 år. Kampanjen skulle gå ut på att skicka iväg massmeddelanden med en kort text följt av en länk som pekar mot en landningssida. Med andra ord förväntade man sig att mottagarna skulle klicka på länken, registrera sig på en vald casinosida och göra sin första insättning.

Vi flaggade för kampanjen och tydliggjorde för kunden att den skulle bli misslyckad, vilket den också blev. Men kunden ville fortfarande prova sig fram genom att använda ett fel medium.

Lär känna dina mottagare

För att lyckas med din kampanj behöver du lära känna dina mottagare, och om du har en produkt eller en tjänst som du önskar förmedla så är det viktigt att din målgrupp har någon form av relation till den samma. Vänder du dig till konsumenter som kan tänkas spela casinospel, eller till och med spelar, så gäller det att lokalisera dessa.

Tekniskt verkställande

Låt oss arbeta med kundscenario igen. Vi tar ett fiktivt exempel och beskriver CasinoAndroid, som vill nå ut till potentiella casinospelare. Målsättningen för webbsidan är att marknadsföra två av sina största casinokategorier.

Den första, Spinit Casino är ett nytt casino för 2016 och fokuserar på att nå potentiella spelare. Parallellt med dessa vill man även få konsumenter att spela på Chancehill Casino. Men hur når man dessa konsumenter utan att spendera för mycket pengar?

  1. Fråga dig själv; var finns spelarna? Genom att lokalisera de potentiella (men även de aktiva spelarna) behöver du hitta dem. Utöver din upptäckt kommer du också behöva gräva fram kontaktuppgifter så att du kan förbereda din kampanj.
  2. Analysera konkurrenten, identifiera konkurrentens marknadsföringsstrategier och ta reda på var dennes kunder fins. Här finns det många tekniska verktyg du kan använda, men även verktyg som bara vi tillhandahåller.
  3. Kommuniktaion på eventExempel på verktyg:
  • Sociala medier
    Om din konkurrent har appar (eller om du hittar någon som har liknande segment som du) så finns det många verktyg att använda för att extrahera ut användare. En av dessa är FBLeadChef för Facebook. Klicka här för att läsa mer om hur verktyget fungerar. Observera att det bara fungerar för Windows-datorer och inte Mac.
  • Externa samarbetspartners
    Du kan också vända dig till externa samarbetspartners såsom Leadsson. Vi har möjligheten att crawla Google på mindre än en dag och extrahera ut kontaktuppgifter till bloggare, redaktörer, konsumenter och företag inom specifika branscher.
  • Outreach
    En mindre effektiv men fullt funktionell metod som går ut på att nå målgrupper genom nyhetsutskick, fysiska möten på konferenser, PR-aktiviteter och andra samarbetsvinklade approacher.
  • Insamling av teknisk data
    Inkluderar internetundersökningar, tävlingar genom formulärer och andra insamlingsstrategier. En framgångsrik strategi är att erbjuda gratis WIFI på mässor, turneringar och events som är relaterade till din verksamhet. För att få tillgång till nätet och din WIFI-punkt måste användarna ange en e-postadress eller registrera sig genom sitt Facebook-konto. De uppgifter som de uppger kan i ett senare skede användas för för kampanjer, nyhetsbrev eller annat som faller inom ramen för verksamhetens affärsområden.


För att erbjuda en bra användarupplevelse på Leadsson använder vi cookies. Som besökare samtycker du användningen av dessa när du besöker vår webbplats. Mer information finns i vår cookiepolicy. Läs mer

Förklaring av cookies och deras funktion

Cookies (även känt under begreppet kakor på svenska) består av små datafiler som webbplatser lagrar i din webbläsare för att förbättra användarupplevelsen när du besöker en webbplats. Det kan handla om allt från filer som lagrar dina språkinställningar till inloggningshistorik. Lagringen omfattar även tekniska specifikationer såsom skärmupplösning, enhet som används i samband med ditt besök och annan data som krävs för att funktionerna på Leadsson ska fungera. Lagringen av cookies sker alltid i enlighet med de inställningar du har i din webbläsare och du kan själv ställa in hur din webbläsare ska hantera cookies.

Hur Leadsson använder cookies

Du kan själv bestämma hur din webbläsare ska hantera cookies. Observera dock att inställningarna måste göras manuellt på varje enskild webbläsare. Inställningar som du angivit för exempelvis Safari kommer inte gälla för Firefox på din dator eller Chrome. Nedan har vi listat hur Leadsson och våra nätverk arbetar med cookies.

Hur du hittar cookies i din webbläsare

Cookies finns vanligtvis lagrade i din webbläsare. Vart dessa finns lokaliserade beror självklart på vilken typ av webbläsare du använder. I exempelvis Firefox ligger de sparade under sekretessfliken. Som användare kan du själv välja hur din webbläsare ska hantera cookies, även i framtiden. Du kan se vilka som finns sparade och på egen hand välja vilka du vill avlägsna från din webbläsare och historik. Tänk på att användarupplevelsen och funktionerna på Leadsson kan påverkas om du avlägsnar dina cookies från din webbläsare. Detta innebär att förinställda inställningar (som exempelvis språk) kan nollställas eller att dina sparade inloggningsuppgifter glöms bort när du loggar in på mina sidor. 

Lagring av dina uppgifter

Leadsson, inklusive våra nätverk, använder ett krypterat SSL-system för att säkerställa att utomstående inte kan ta del av information som kan upplevas som känslig. Samtlig information som sänds via Leadsson, vid exempelvis offertförfrågningar, skickas krypterat till vår kundavdelning.

Uppgifterna som du anger kan användas i marknadsföringssyfte eller andra PR-aktiviteter. Genom att samtycka vår cookiepolicy godkänner du också att de uppgifter och information som du skickar/anger via Leadsson får användas för dessa ändamål.

Stäng det här fönstret