Företag

Leadsgenerering inom spelbranschen i förändring när konsumentmarknaden ställer nya krav

Spelbranschen är av de branscher som genererar flest leads tillsammans med resebranschen. I det här blogginlägget kommer vi bekanta oss med en av de populäraste strategierna som går ut på att värva nya spelare till spelindustrin, nämligen freespins.

Strategierna har varierat kraftigt under de senaste åren och de flesta konsumenter är kanske mer bekanta med de klassiska välkomstbonusarna. Även om den här typen av spelbonusar fortfarande återses på många sidor så har de på senare tid börjat avta. En av anledningarna till den senaste trenden är konsumentintresset, som på senare tid skiftat fokus mot freespins, mer känt som gratissnurr på svenska. Enligt en konsumentundersökning som genomfördes i slutet på 2017 uppgav majoriteten av korrespondenterna att de föredrag andra typer av kampanjer som istället gav spelarna en upplevelse på hur det är att spela på en sajt innan de registrerar sig och sätter in pengar. En annan faktor som tros förstärka deras påstående är spelbolagens utökade villkor för välkomstbonusar, som börjat inkludera åtaganden och kriterier för att kunna nå eventuella utbetalningar av vinster.

Inom ramen för leadsgenerering ser branschen en trend där spelarnas krav kan spela en stor betydelse för hur branschen kommer påverkas under de kommande åren. Den strategi som i skrivande stund ser ut att vara mest förmånlig och attraktiv för båda parter är gratissnurr, där spelare inte behöver betala något ut sin egen ficka. Spelaren blir alltså belönad både genom den aktuella kampanjen som de spelar på men också genom slotsspelens bonusprogram. Detta beror självklart vilken portal kunden väljer att spela på.

De spelbolag som valt den här typen av marknadsstrategi och som avlägsnat traditionella välkomstbonusar hävdar således att de sett ett högre tryck av kvalitativa leads. För att bekanta dig med hur gratissnurr fungerar och hur de kan se ut i dessa typer av kampanjer så kan vi studera den här portalen som listar magiska free spins.

Återgår vi till spelbolagen och deras perspektiv så ligger all fokus på spelarna och deras intresse för de olika spelsegment som erbjuds.

Även om välkomstbonusar inte förknippas med gratissnurr så finns det vissa likheter. Vissa hävdar att de är en del av välkomsterbjudandet, särskilt när kunden förväntas göra en insättning för att hämta ut sin vinst. När kunden förvandlas till en ”lead”, dvs. en betalande spelare så kommer hen också tilldelas en del andra kampanjer och erbjudanden. Dessa återses också när spelaren inte spelat under en längre tid. Innan man som kund registrerar sig så kan det vara bra att bekanta sig med de allmänna villkoren då de varierar beroende på vilken sida man väljer att spela på. För operatörerna är det viktigt att ge spelaren så mycket information som möjligt.

En bra väg att prova sig fram är att erbjuda demoläge, som anses ha störst potential till att konvertera spelare. Då behöver kunden inte registrera sig för att prova spelutbudet.

Previous ArticleNext Article